fredag 27. mars 2015

Oppdrag 19

Påsken nærmer seg

 
 
Hei alle sammen! Nå er det snart påske, noen andre enn meg som gleder seg? Jeg har alltid vært en stor fan av påsken, i og med at vi får påskeegg da. Jeg tror mange egentlig ikke er klare over hvorfor en feirer påske. Jeg kan plutselig ta meg selv i å sitte å lure på, hva var det som skjedde i påskeferien egentlig? I dette innlegget får dere lese et intervju med noen medelever om påskeferien.
 
Intervju:
 
1. Hvorfor feirer vi påske?
- Em... Har det ikke noe med Jesus å gjøre? Var det da han døde og våknet igjen?
- Årsaken til at vi feirer påske er fordi Jesus spiste sitt siste måltid med disiplene sine før han døde på korset for så å stå opp igjen.
- Vi feirer vel påske fordi det var da Jesus døde for oss på korset.
 
2. Hva forbinder du med påskeferien?
- Hyttetur med familien, og masse snopspising.
- Sjokolade.
- Å tilbringe massevis av tid med familien min.
 
3. Hva pleier du å gjøre i påskeferien?
- Spise alt for mye snop som jeg får i påskeegget.
- Gå skitur med familien hvor vi spiser appelsin og kvikklunsj. Finne påskeegget.
- Vi har ikke noe bestemt tradisjon, noen ganger er vi på fjellet i påskeferien mens i år skal vi til Barcelona, jeg gleder meg masse.
 
4. Pleier du å få påskeegg?
- Ja, med alt mulig rart oppi.
- Jepps, gleder meg.
- Ja. Det er ikke alltid mamma gidder å lage, men bestemor lager alltid til meg og de andre søsknene mine.
 
Selv om de tre elevene jeg intervjuet var klare over hvorfor vi feiret påske, tror jeg allikevel ikke de tenker over det. Hvis jeg ikke hadde stilt spørsmålet "Hvorfor feirer vi påske?", tror jeg kanskje at de ikke hadde tenkt så mye over den egentlige årsaken. Det er i dag ekstremt mye fokus på å ta livet med ro, se påskekrim og spise alt for mye snop i påskeferien, og folk glemmer gjerne at det hovedsakelig handler om Jesus, hans død og hans oppstandelse. Er dette en veldig dårlig ting?
Noe jeg også har tenkt litt på er at Norge blir stadig et mer og mer flerkulturelt land. Hvis vi tar utgangspunkt i en klasse, er det gjerne flere forskjellige religioner enn bare kristendommen blant alle elevene. Egentlig skal jo skoler være nøytrale når det kommer til religion og lignende, men i og med at vi får påskeferie er det jo fokus på kristendommen, noe som kan være dumt for elever med andre religioner. Er det galt at vi får påskeferie?
 
Jaja. Jeg er i hvert fall glad for at vi har påskeferie fordi da får vi jo trossalt fri! :-D I år skal påsken tilbringes hjemme i noen dager der jeg skal hjelpe tanten min med de nyfødte tvillingene hennes og ellers skal jeg til Hovden med mamma, typen hennes, sønnen hans, broren min og hundene våre. Det ser jeg frem til. God påske da folkens! Nyt den.
 

 
Kilder:
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar