fredag 6. februar 2015

Oppdrag 14


+

 

=
 
Hei på dere! Hvordan står det til med dere? Hvert år deltar lundehaugen ungdomsskole på hei verden aksjonen. Hei verden aksjonen går ut på at elevene på skolen skal samle inn så mye penger som mulig. Disse pengene skal sendes til fattige land, og skal finansiere skole og tingene som følger med skolegang. Årsaken til at vi samler inn penger til dette er slik at flest mulig kan få seg en grunnskolegang. Det står dessuten i FNs erklæringen at alle har rett til grunnskolegang.
 
I år fikk vi på tiendetrinn beskjed om at vi skulle samle inn penger ved å gå med en bøsse, derfor fikk vi avspasere de to siste timene på mandag for å gå med bøsse på ettermiddagen/kvelden. Bøssene ser ut som dette:  
Da gikk vi enten en og en, eller flere sammen, fra dør, til dør. Vi hadde ikke fått noe bestemt replikk som vi skulle si når døren ble åpnet, så vi improviserte litt. Min replikk ble etter hvert:
 
- Hei, vi samler inn penger til hei verden aksjonen. Dette er en aksjon som samler inn penger som går til å bygge skoler i u-land. I år går pengene til Zambia. Ønsker du å være en del av dette?
 
Jeg er virkelig takknemlig for at jeg har det så bra som jeg har det med tanke på at jeg er født og oppvokst i et rikt land. I og med at jeg har det så fint som jeg har det, syns jeg det er viktig å fokusere litt på de som ikke har i nærheten av så mye som jeg har. Jeg er takknemlig for at skolen min har valgt, i løpet av alle de tre årene jeg har gått her, å være en del av denne veldedighets aksjonen. Ønsker du å lese mer om hei verden, kan du klikke deg inn HER.
 
Enjoy your day. :-)
Skrives...
Kilder:
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar